torsdag 13 mars 2008

Om silhuetter

Först: Det här ska absolut inte bli någon mobbingblogg - om det inte handlar om Yngves slentrianmässiga lantismobbing eller Urbans urbanosäkra självhat (därför är inlägget om Rädd Uppsyn-bloggen inte bildsatt)- så missta nu inte följande inlägg för elakhet, det handlar om seriösa funderingar. Läste ett inlägg hos Klang om Thom Brownes nya påhitt - ärmlösa kostymer. I första meningen uppges att TB är känd för sina sneda silhuetter - och jag fattar inte. Har ingen tillskärarakademisk teori att luta mig på och kan inte se hur en silhuett egentligen kan vara något annat än en silhuett, och ännu mindre hur korta kostymben (lika korta, mind) skapar en sned silhuett. Men jag hoppas att jag kan bli upplyst i ämnet. Vidare vill jag bara påpeka att jag hoppas den ärmlösa tanken skiljer sig från de korta benen genom att vara mer konceptuell - eller med svenne banan-ord uttryckt: okej korta byxben, men så kan man väl bara inte klä sig? Personligen vill jag tolka det som ännu en detalj i kampen att till varje pris göra kostym till något ledigare och mindre inrutat. (Dsquared-representanter skulle förmodligen vilja infoga något om modemannens rätt att visa upp sina vältränade armar här). En annan tolkning är att Thom Browne tänker på miljöhotet och vill slösa mindre med tyg. Mindre sannolikt ändå. För att avsluta, precis som Klang både tror och hoppas jag att alla goa banker-lirare tryggt fortsätter med stekigt tajta kritstrecks. Och här är vi väl tillbaka vid efterfrågningarna om hockeykillens vara eller inte vara. Över. Och ut.

Inga kommentarer: