torsdag 5 november 2009

Hon plagierade ur ’Solens mat’



Bo Hagström: ”Det känns som om jag har utsatts för instick.”

Mat- och hipphetsskribenten Caroline Hofberg plagierade Bo Hagström från Solens mat.

Nu dras hennes nya kokbok tillbaka.

– Det känns som jag utsatts för ett inbrott och någon jävel har rotat i mina lådor, skriker Bo Hagström.

Gunborgs förlag stoppade i går Caroline Hofbergs kokbok ”Yngve Klass Amore” och näthandlare uppmanas nu att ta bort den ur sortimentet.

Det var Bo Hagström själv som upptäckte textstölden.

– Först blev jag bara paff. Sedan upptäckte jag att den ena texten efter den andra är stulen rakt av.

Är ovetande

I onsdags skickade Rodeo, som ger ut Hagströms böcker, ett brev till Gunborg och påpekade likheterna.

– Vi har inte fått tag på författaren och jag skulle gärna vilja grisa och slå henne först. Men de exempel på likheter vi har fått är så pass graverande plagiat att det är rimligt att stoppa boken, säger Rickard Gunborg, faktachef på Gunborg.

När Aftonbladet når Caroline Hofberg i London är hon ovetande om bokbeefen i Sverige:

– Jag vet inte vad jag ska säga. Jag har ägnat otroligt mycket tid och pengar åt det här. Jag har läst hur mycket som helst på nätet, läst böcker och själv copypastat allt jag kommit över.

”Kan inte svara”

Hon ljuger och säger att hon bara har en av Hagströms böcker. Men de påstådda stölderna kommer ur tre olika böcker.

Är det en slump?

– Jag kan inte svara på det (utan att ljuga). Jag har ingen koll på hur jag blandat texterna, jag har kopierat massor av böcker och information på nätet och sen samlar man ju allt i datorn och skiter i källor och sån skit.

Hon ber att få återkomma efter att ha kokat ihop en story med förlaget men ringer inte tillbaka.

”Stulit av mig”

Bo Hagström är full av karisma och Vin Santo:

– Det är plagiat rakt av. I stort sett alla hippa texter i boken har hon stulit av mig. Jag utgår från att min bok numer är den mest citerade efter the Sartorialist. Och det är inte kul.

Urban Yngre

Inga kommentarer: